REGN: Når det regner i tropene, så regner det ordentlig. Dette bildet ble tatt på lørdag av Rune, og viser utsikten fra cockpit. Sikten var bare noen få meter! Men, som alltid, solen er aldri langt unna, og snart stekte den fra klarblå himmel igjen.
Kryssingen av Panamakanalen gikk utrolig glatt, og både betjening, los og system er veldig profesjonelt. Vi gikk igjennom sammen med to andre seilbåter, tyske Kira og en amerikansk båt. Alle båter må ha fire såkalte line handlers, som kan hjelpe til med linene som trengs for å tøyle båtene inne i slusekamrene. Vi fikk med oss tre andre seilere; franske Jacques, hans nydelige kone Sandra fra Colombia, og Clifford Vaughs fra Boston. Cliff har rundt 30 kanalfarter på lista si, og både Jacques og Sandra har gått gjennom flere ganger, så vi var nok (med unntak av oss to) et av de mest erfarne crew`ene som har gått gjennom. Det var en lettelse for oss å ha med oss så drevent mannskap.
BALBOA: Underveis har nådd Stillehavet! Vi ligger for tiden i Balboa, der vi tar ombord vann og proviant til ferden mot Galapagos. Vi går rundt og er helt beruset om dagen, og det bare ved tanken på at vi er i et nytt verdenshav.
Galapagos neste
Vi måtte vente i flere timer for anker ute på The Flats (reden foran kanalinnløpet på Atlanterhavssiden) før vi fikk losen ombord, men etter det gikk alt raskt og effektivt. Vi transiterte Gatun locks ca. klokka 21 om kvelden, og gikk opp i den kunstige innsjøen og la oss for anker for natten. Vi var stuptrøtte og sovnet etter en kald pils, alle sammen. Neste morgen våknet vi av brølaper som lagde et svare leven inne i jungelen. Vi kastet loss klokka 06.30, og gikk de ca. 28 nautiske milene gjennom Gatunsjøen, frem til Pedro Miguel-slusen. En flott tur, med overveldende natur og rikt dyreliv. Vi så ingen alligatorer, selv om de fins i stort antall. Gatunsjøen er egentlig en regnskog som ble oversvømt for nesten 100 år siden, for å gi vann til kanalen. Men ennå er det masse trær og grener som stikker opp av vannet, og å bevege seg utenfor den godt oppmerkede leia betegnes som livsfarlig.

Utpå dagen nådde vi Miraflores-slusene, der mange av våre lesere riktig nok så oss transitere gjennom på webkamera klokka 13.02 lokal tid (19.02 norsk tid) på lørdag, som en del av tre båter som var surret sammen. Vi var i Stillehavet! Nå har vi krysset ikke bare et verdenshav, men et kontinent også. I Colon var tidevannsforskjellen på 30 centimeter, her er den 4,5 meter, med tilhørende straumforhold. I skrivende stund ligger vi for anker ved Balboa Yacht Club, og har det veldig bra. Vi skal proviantere, har sydd og montert solseil, kjøpt nytt reserveanker og ordnet masse ting. Vi har vært sosiale, og truffet en trivelig panamensk-colombiansk familie som vi var på besøk hos i Colon, og de har vært på besøk hos oss og spist norsk risengrynsgrøt. Det har forresten vært store opptøyer både i Panama City og Colon denne uka, og politiet har skutt med skarpt og drept demonstranter. Så stemningen er veldig dårlig i Panama for tiden, og vi har hatt en del begrensninger på hvor og hva vi har kunnet gjøre noen dager. Men nå ser det ut som om ting har roet seg. Vi setter kursen mot Galapagos rett over helgen, en ferd på ca. 950 mil. Gjett om vi gleder oss!

Balboa, Panama, 17.02.2008

REISEFØLGE: Vi var en hel konvoi med seilbåter som gikk omtrent samtidig gjennom kanalen. Aller fremst sees den amerikanske katamaranen "Cabaret" med Bill og Nancy ombord, et meget trivelig bekjentskap for oss på Underveis.
FAKTA OM PANAMAKANALEN:

# Byggingen av Panamakanalen er blant de største og vanskeligste ingeniørprosjekter noensinne. En seilingsrute fra New York til San Francisco gjennom kanalen er på 9.500 kilometer, noe som er under halvparten av den tidigere ruten rundt Kapp Horn, som er 22.500 kilometer lang.

# Panamakanalen er vel 81 km lang. Den har to sett med sluser på Stillehavssiden, Miraflores- og Pedro Miguel-slusene, og Gatun-slusene på Atlanterhavssiden. Hvert slusekammer er 305 meter langt, 33,5 meter bredt og 26 meter dypt.

# Kanalen har to løp slik at det kan gå skip i begge retninger samtidig. Høydeforskjellen fra havet til Gatunsjøen er 26 meter. Det ble tatt ut 14 ganger mer masse fra Panamakanalen enn da Suezkanalen ble bygget.

# På den atlantiske siden har slusene massive stålporter som er 21 meter høye og veier 745 tonn hver, men de er allikevel så godt balansert at de bare krever en 40 hestekrefters motor for å åpne og lukke seg.

# Utbyggingen ble hjemsøkt av problemer, inkludert sykdommer (spesielt malaria og gul feber) og massive jordskred. Så mange som 27 500 mennesker skal ha mistet livet under byggingen.

# Panamakanalen skal i 2014 utvides med ett nytt løp ved siden av det eksisterende. Løpet skal bli så bredt og langt at selv de aller største skipene i dag og i fremtiden kan passere.

(Kilder: Wikipedia, Panamakanalen)

ENGLISH

Sponsorer:
Samarbeidspartnere
Bidragsytere
R E P O R T A S J E R
EGGESKALL: Vesle Underveis som en del av tre båter som rafter sammen. Vi er båten nærmest kamera, altså helt til høyre. Ferden gjennom kanalen gikk åleglatt, og alle er svært profesjonelle ved kanalkontoret. (Foto: Panamakanalen)
LANDKRABBER: Familien til Sandra og Manuel Luiz var på besøk hos oss. Selv bestemor hang med på lasset. Vi kokte norsk risgrøt med smørøye til dem. Populært, selv om Sandra (t.v.) ble sjøsyk bare av å være ombord, til tross for at vi lå til ankers!
ENORME: Skipene som går gjennom kanalen er enorme, og størst er containerskipene og Ro-Ro skipene. Dette skipet var så stor at det nesten ikke gikk under brua på bildet. Men sikkerheten ved Panamakanalen er veldig god, og uhell og kollisjoner skjer nesten aldri.
NATURSKJØNT: Ferden gjennom den kunstige Gatunsjøen 26 meter over havet, var en vakker opplevelse. Regnskog, fugleliv og grønt og frodig. Vi så dessverre ingen alligatorer, selv om de finnes i store antall her. I silhuett ses den tyske tomastringen "Kira" som vi gikk sammen med.
(Foto: Clifford Vaughs)
LITEN ENGEL: Vesle Gabriela (2) sjarmerte oss i senk. Hun kom ombord, slang seg ned på nærmeste sofa og oppførte seg som om hun var oppvokst i båt, til tross for at dette var hennes første gang på det våte element. Risgrøten gikk også ned på helkant, og hun smilte, lo og laget holoi. T.v. storesøster Kelly og bestemor Tereza.
INTIMT: Det ble intimt under dekk med en panamensk storfamilie på besøk. Vi spiste grøt, serverte potetgull og drakk brus. Det ble konversert på spansk, norsk og engelsk, samt absolutt alle mellomliggende versjoner!